Manja slova Veća slova RSS
>

U Parizu obilježen Svjetski dan nauke

U Parizu obilježen Svjetski dan nauke
Datum objave: 12.11.2019 10:55 | Autor: Ministarstvo nauke

Ispis Štampaj stranicu



U petak, 8. novembra, u sjedištu UNESCO-a u Parizu održana je proslava Svjetskog dana nauke, čija je tema bila “Otvorena nauka”, koju UNESCO porepoznaje kao goruće pitanje u savremenoj naučnoj zajednici, s ciljem obezbjeđivanja što veće pristupačnosti nauke i dostupnosti naučnih rezultata široj zajednici.

Na događaju je, kao predstavnik Crne Gore, učestvovao dr Filip Ivanović, direktor Centra za helenske studije i predavač na Univerzitetu Donja Gorica. On je govorio na panelu o nacionalnim politikama i iskustvima istraživača u oblasti otvorene nauke, koji je moderirala dr Pegi Oti-Boateng, direktorka Direktorata za naučnu politiku i izgradnju kapaciteta UNESCO-a.

Ministarstvo nauke

Na panelu su učestvovali i predstavnici institucija i naučnih organizacija iz Argentine, Kolumbije, Brazila, Slovačke, Francuske, Gane, Gruzije i Japana. Dr Ivanović je tom prilikom objasnio kako Centar za helenske studije baštini otvoreni pristup nauci, kroz organizaciju predavanja i drugih događaja otvorenih za javnost, ali i kroz naučni časopis Akropolis: Journal of Hellenic Studies, koji je u potpunosti otvorenog pristupa. On je naglasio da su svi članci, objavljeni u časopisu, besplatni u digitalnoj verziji, te da ne postoje nikakvi troškovi recenzije ili tehničke obrade koji padaju na teret autora. S druge strane, Akropolis poštuje kriterijume visokog naučnog kvaliteta, kao što su međunarodni uređivački odbor i dvostruke anonimne recenzije svakog članka, čime se dokazuje da otvoreni pristup ni u kom slučaju ne podrazumijeva i narušavanje naučnog kvaliteta, što je još uvijek jedna od predrasuda kako u stručnoj, tako i u laičkoj, javnosti.

Dr Ivanović se takođe osvrnuo i na prisutnost otvorene nauke u regionu Jugoistočne Evrope i istakao da je potrebna promjena paradigme bavljenja naukom i objavljivanja naučnih rezultata kako na nivou naučnostraživačkih ustanova, tako i na nivou nacionalnih politika, jer se samo takvom promjenom može obezbijediti stvarna relevantnost nauke za cjelokupno društvo, povećati udio regiona u velikim međunarodnim istraživačkim konzorcijumima, ali i pripremiti naučna zajednica za nastupajuće instrumente finansiranja nauke, prvenstveno na nivou Evropske Unije po isteku Horizon2020 programa.